Protokoły z sesji

Protokół Nr VI /2015

Protokół Nr VI /2015

Sesji Rady Gminy w Bytnicy

 

Data VI  sesji– 12.08.2015r.

Miejsce posiedzenia – Centrum Kultury w Bytnicy sala narad.

Godzina rozpoczęcia – 14:00

Sesji przewodniczył Przewodniczący Rady Gminy Pan Tomasz Kotlarz

Protokolant – Marlena Żyłanis           

W sesji uczestniczyło 14  Radnych  (lista obecności radnych stanowi załącznik do protokołu) Nieobecny był Radny Pan Piotr Pieszczyński.

Spoza Rady Gminy w sesji uczestniczyli:

  1. Wójt Gminy – Pan Leszek Olgrzymek
  2. Sekretarz  Gminy – Pani Grażyna Fieńko
  3. Po. Kierownika ZGK w Bytnicy – Pan Mieczysław Pilecki
  4. Kierownik OPS – Pani Zuzanna Oleksyk
  5. Prezes Zarządu Gminnej Spółdzielni „SCH” Pan Tadeusz Olejarz
  6. Pan Józef Burlewicz

 

Sołtysi z terenu Gminy

l  Sylwia Wiśniewska  – Sołectwo Drzewica

l  Tadeusz Witkowski – Sołectwo Dobrosułów

l  Piotr Marciniak – Sołectwo Grabin

l  Piotr Jędrzejek – Sołectwo Gryżyna

l  Danuta Spychała – Sołectwo Budachów

l  Iwona Napieralska – Sołectwo Struga

 

Obecnych 6 sołtysów na 7 sołectw. (lista obecności sołtysów stanowi załącznik do niniejszego protokołu)

 

Ad. 1 Otwarcie VI  sesji Rady Gminy.

Otwarcia VI sesji Rady Gminy w Bytnicy o godzinie 14:00 dokonał Pan Przewodniczący Rady Gminy Tomasz Kotlarz.

Stwierdził, że w sesji uczestniczy 14 Radnych na ustawowy skład 15 osobowy co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał  (lista obecności w załączeniu).  Przewodniczący zaznaczył, że na sesji jest obecnych 6 sołtysów na 7 sołectw.  (lista obecności w załączeniu).  Zaznaczył, że sesja jest nagrywana i protokołowana. 

Początek formularza

Powitał zgromadzonych radnych. Powitał sołtysów  i gości zaproszonych (lista gości w załączeniu).

Pan Przewodniczący obrad zaznaczył, że pierwszy punkt został zrealizowany i  przeszedł do kolejnego punktu.

Ad. 2 Przyjęcie porządku obrad VI sesji.

Pan Przewodniczący obrad przeszedł do kolejnego punktu jakim jest przyjęcie porządku obrad. Zapytał czy ktoś chce wnieść uwagi do porządku obrad lub złożyć wniosek o jego zmianę.

Zgłosił wniosek o rozszerzenie porządku obrad i dopisanie w punkcie 9 „9.Podjęcie uchwały w sprawie wskazania wstępnego miejsca lokalizacji nowego przystanku komunikacyjnego na terenie Gminy Bytnica” oraz zmianę numeracji w porządku obrad.

Przewodniczący obrad otworzył dyskusję.

Nikt nie zabrał głosu więc zamknął dyskusję.

Przewodniczący obrad przeszedł do przegłosowania zmiany porządku obrad i przyjęcia porządku obrad VI sesji Rady Gminy.

Głosowanie:

Podczas głosowania obecnych było 14 Radnych na ustawowy piętnastoosobowy skład rady gminy.

głosów „Za” oddało 14  radnych

głosów „przeciw”  0

głosów „wstrzymujących się”  0.

Przewodniczący obrad ogłosił, że zmiana porządku obrad została przez Radę Gminy Bytnica przyjęta i tym samym został przyjęty nowy porządek obrad j.n.:.

 

Porządek obrad VI sesji Rady Gminy w Bytnicy. 

1.            Otwarcie VI sesji Rady Gminy.

2.            Przyjęcie porządku obrad VI sesji.

3.            Przyjęcie protokołu  z V sesji Rady Gminy w Bytnicy.

4.            Informacja Przewodniczącego Rady Gminy o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.

5.            Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady

6.            Podjęcie uchwały w sprawie sposobu sprawienia pogrzebu przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Bytnicy.

7.            Podjęcie uchwały w sprawie powołania zespołu ds. zaopiniowania kandydatów na ławników

8.            Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Bytnica.

9.            Podjęcie uchwały w sprawie wskazania wstępnego miejsca lokalizacji nowego przystanku

komunikacyjnego na terenie Gminy Bytnica

10.          Rozpatrzenie wniosku Zarządu Gminnej Spółdzielni „SCH” w Krośnie Odrz. dot. możliwości obniżenia czynszu najmu za lokal położony w miejscowości Grabin

11.          Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonych kontroli.

12.          Interpelacje i  zapytania Radnych

13.          Informacja o złożonych interpelacjach i udzielonych na nie odpowiedziach.

14.          Sprawy różne

15.          Zakończenie VI sesji Rady Gminy w Bytnicy.

 

Przewodniczący obrad zaznaczył, że punkt został zrealizowany i  przeszedł do kolejnego punktu.

Ad. 3 Przyjęcie protokołu z V sesji Rady Gminy w Bytnicy.

Przewodniczący Rady Gminy Pan Tomasz Kotlarz przeszedł do przyjęcia protokołu z V sesji Rady Gminy Bytnica.

Zaznaczył, że nie wpłynęły żadne poprawki do protokołu. Przewodniczący obrad stwierdził, że protokół, który został złożony obowiązuje w takiej wersji w jakiej został dostarczony Państwu Radnym i zostaje przyjęty na podstawie § 40 ust 2 pkt 4 statutu Gminy Bytnica.

Przewodniczący Rady Gminy Pan Tomasz Kotlarz przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad.

Ad. 4 Informacja Przewodniczącego Rady Gminy o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.

Pan Przewodniczący obrad oznajmił, że ostatnia sesja odbyła się  12 czerwca  2015r.  Była to sesja absolutoryjna gdzie zaproszonych było dużo gości, Radnych poprzednich kadencji, samorządowców, działaczy społecznych. Poinformował, że podpisał podjęte na poprzedniej sesji uchwały i protokół. Poinformował, że uczestniczył w różnych uroczystościach m.in. Festyn Ruskich Pierogów gdzie została ufundowana nagroda przez Radnych w postaci lodówki. Zaznaczył, że podobnie będzie na Festiwalu Kultury Łowieckiej oraz Festynie Pieczonego Ziemniaka. W tym czasie odbyły się również zakończenia gimnazjum i Szkoły Podstawowej w Bytnicy. Tam również zostały ufundowane nagrody za najlepiej zdane egzaminy gimnazjalne oraz test VI klasistów. Odbyła się także komisja dotycząca przetargu na działkę w Gryżynie. Lipiec był miesiącem urlopowym dla radnych. Odbyły się wspólne komisje.

Przewodniczący obrad poinformował o pismach, które wpłynęły do rady Gminy i zaznaczył, że wykaz będzie dostępny w protokole.

Wykaz pism:

  1. 1.       16.06.2015r. wpłynął od Związku Gmin Śląska Opolskiego list Zarządu dot. rządowego programu zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom OPS
  2. 2.       18.06.2015r. wpłynęła od Sołtysa Sołectwa Gryżyna prośba o odwołanie przetargu na działkę nr 5/12 w Gryżynie
  3. 3.       22.06.2015r. wpłynęła od Krajowej Rady Sędziów Społecznych prośba o przeczytanie na sesji przesłania w sprawie naboru kandydatów na ławników
  4. 4.       30.06.2015r. wpłynęła od Wójta Gminy Bytnica odpowiedź na interpelację Radnego Pana Juliana Fieńko
  5. 5.       30.06.2015r. wpłynęła od Gminnej Spółdzielni „SCH” prośba o rozważenie możliwości zmniejszenia czynszu najmu za lokal w Grabinie nr 33 – sklep –

02.07.2015r. odpowiedź do Gminnej Spółdzielni „SCH” – informacja o rozpatrzeniu wniosku na najbliższej sesji

  1. 6.       02.07.2015r. wpłynęła od Wójta Gminy Bytnica odpowiedź na 3 interpelacje Radnej Pani Danuty Spychała
  2. 7.       02.07.2015r. wpłynęła od Lubuskiego Konserwatora Zabytków informacja dot. udzielenia dotacji Parafii Rzymskokatolickiej w Bytnicy w wysokości 5500zł
  3. 8.       24.07.2015r. wpłynęła od Pani Mai Tomaszewskiej skarga na działanie Wójta Gminy Bytnica

27.07.2015r. odpowiedź do Pani Mai Tomaszewskiej – informacja o rozpatrzeniu skargi na najbliższej sesji

  1. 9.       04.08.2015r. wpłynęło pismo od Wójta Gminy Bytnica – ustosunkowanie się do skargi pani Mai Tomaszewskiej
  2. 10.    05.08.2015r. wpłynęło zawiadomienie o posiedzeniu Sądu dot. uchwały Rady Gminy Bytnica nr IX/53/2003 (dot. punktów alkoholowych)

Przewodniczący obrad otworzył dyskusję.

Przewodniczący obrad poinformował, że odbyło się spotkanie dotyczące przetargu na działkę w Gryżynie. Na tym spotkaniu przedstawiono wszystkie możliwości odwołania i nieodwołania przetargu. Przetargu na tamten moment nie można było odwołać. Przewodniczący Komisji Przetargowej miał przedstawić przez rozpoczęciem licytacji  ustalenia, a mianowicie, że działka po dzierżawie nie zostanie przedłużona na kolejną dzierżawę, nie zostanie sprzedana i zostanie przekazana w użytkowanie sołectwu Gryżyna. Przetarg się odbył i informacje oraz ustalenia zostały przekazane. Kolejne uzgodnienie dotyczyło tego, że w momencie podpisania umowy dzierżawy zostanie stworzona i podjęta uchwała intencyjna przez Radę Gminy Bytnica, w której zostaną zawarte wszelkie ustalenia, o których wcześniej była mowa. To wszystko zostało ustalone na komisjach Rady Gminy. Teraz trwa etap podpisywania umowy. Jeszcze nie została ona podpisana ponieważ pani która wygrała przetarg wyjechała i jeszcze nie wróciła. Stąd na dzisiejszej sesji nie ma projektu uchwały w tej sprawie.

 

Pan Wójt wyjaśniał, że działka stanowiła boisko dla mieszkańców Gryżyny. Z uwagi na niż demograficzny w ostatnich latach działka zarosła drzewami, krzakami. Aby doprowadzić tę działkę do użytkowania takiego jak jest zapis w ewidencji gruntów i budynków czyli rola to przede wszystkim trzeba ją wykarczować. To może zrobić tylko rolnik. Stąd ogłoszenie o przetargu. Mimo tego, że przed przystąpieniem do przetargu poinformowano o wszelkich ustaleniach z komisji cena dzierżawy wyniosła 100tys. zł za rok. Dzisiaj był telefon od Pani, która wygrała przetarg, że jeszcze jest za granicą ale jak wróci to się skontaktuje. Gmina nie może sama wykarczować tej działki ponieważ jest to bardzo duży koszt i po prostu nie stać na to. Rolnik jest z tych opłat zwolniony.

Pan Józef Burlewicz podziękował za te dwa głosy. Powiedział, że mieszka tu od 40 lat, wioska jest duża i mieszkańcom zależy na tej działce. Powiedział, że do Gryżyny przybywa nowych mieszkańców i pewnie dzieci niedługo przybędzie i będą potrzebowały placu rekreacyjnego. Poprosił Radę o wsparcie w tym temacie.

Radna Pani Danuta Spychała podziękowała za uczestnictwo i zaangażowanie w Festyn Ruskich Pierogów. Podkreśliła, że Pan Sebastian Bartczak bardzo godnie reprezentował pana Wójta.

Przewodniczący obrad z uwagi na brak kolejnych głosów zamknął dyskusję.

Pan Przewodniczący obrad zaznaczył, że punkt został i przeszedł do kolejnego punktu.

Ad. 5 Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady.

Pan Przewodniczący obrad oddał głos Panu Wójtowi Leszkowi Olgrzymkowi.

W sprawozdaniu Pan Wójt poruszył następujące tematy:

  1. Ostatnia sesja 12.06.2015r. Dzisiejsza sesja to sesja po okresie wakacyjnym.
  2. Skorzystał z 14 dni urlopu wypoczynkowego oraz kilku dni absencji z tytułu małej niedyspozycji.
  3. W czerwcu w związku z powyższym w kilku spotkaniach poza gminą wzięli udział Pani Grażyna Fieńko i Pan Sebastian Bartczak. Podziękował za to.
  4. Kilka ważniejszych spraw które miały miejsce:

- rozstrzygnięcie przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej na wykonanie zasilania wodociągowego i odbioru ścieków z bloku w Szklarce. Odbył spotkanie w tej sprawie z dowódcą WOG w Krośnie ppłk. Artur połczyński, spotkanie z zarządcami wspólnoty na bloku w Szklarce

- 1 lipca spotkanie z Prezesem SKO w Gorzowie

- Zarząd Oddziału Woj. Och. Straży Pożarnych w Dychowie. Tematy to sytuacja bieżąca, projekt dotyczący samochodu

- 6 sierpnia spotkanie w Starostwie w sprawie wspólnego systemu geodezyjnego

- 8 sierpnia KARP w Osiecznicy

- Przygotowania do Festynu Łowieckiego

- Samochód pożarniczy dla OSP Dobrosułów

- Przetarg na dowozy dzieci do szkół

- LGD przygotowania do okresu przejściowego (PO RYBY), zmiana siedziby

- przejazdy kolejowe

- droga nieczynna w Bytnicy na odcinku wiaduktu od 21 sierpnia do 24 sierpnia

- podziękował Pani Grażynie Fieńko za zajmowanie się referendum i wyborami

Pan Przewodniczący obrad zapytał się czy ktoś chciałby zabrać głos w dyskusji.

Sołtys sołectwa Grabin Pan Piotr Marciniak zapytał czy jest na piśmie zapewnienie WAM, że nie odetną wody mieszkańcom Szklarki

Pan Wójt odpowiedział, że było zapewnienie o nie odcięciu wody

Radny Pan Julian Fieńko zapytał czy odcinek drogi pod wiaduktem w Bytnicy będzie całkowicie zamknięty

Pan Wójt potwierdził i dodał, że objazd będzie przez Budachów

Pan Przewodniczący obrad zaznaczył, że punkt został zrealizowany i z uwagi na brak głosów zamknął dyskusję nad tym punktem. Pan Przewodniczący obrad przeszedł do kolejnego punktu.

Ad.  6.   Podjęcie uchwały w sprawie sposobu sprawienia pogrzebu przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Bytnicy.

Pan Przewodniczący obrad poinformował, że uchwała została omówiona bardzo szeroko na komisjach . Opinia Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych jest pozytywna.

Pan Przewodniczący obrad otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

Z uwagi na brak głosów Przewodniczący obrad zamknął dyskusję i przeszedł do głosowania nad w/w uchwałą.

Głosowanie:

Podczas głosowania obecnych było 14 Radnych na ustawowy piętnastoosobowy skład rady gminy.

głosów „Za” oddało 14  radnych

głosów „przeciw”  0

głosów „wstrzymujących się”  0.

Uchwała w sprawie sposobu sprawienia pogrzebu przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Bytnicy została podjęta przez Radę Gminy Bytnica 14 głosami „za”, „przeciw” – 0; „wstrzymujących się” - 0. W głosowaniu brało udział 14 Radnych na 14  obecnych na ustawowy piętnastoosobowy skład rady gminy.

Uchwała nr VI/36/2015 w sprawie sposobu sprawienia pogrzebu przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Bytnicy stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Pan Przewodniczący obrad przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad

Ad.  7. Podjęcie uchwały w sprawie powołania zespołu ds. zaopiniowania kandydatów na ławników

Pan Przewodniczący obrad poinformował, że uchwała została omówiona bardzo szeroko na komisjach .  Do zespołu opiniującego kandydatów na ławników zostały wytypowane osoby: Pan Marian Pakuła jako Przewodniczący, Pani Grażyna Fieńko jako Zastępca Przewodniczącego, Pan Julian Fieńko i Pani Izabela Lipowska – Piotrowska jako członkowie. Opinia Komisji Praworządności, Gospodarki komunalnej, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa na temat projektu uchwały jest pozytywna.

Pan Przewodniczący obrad otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

Z uwagi na brak głosów Przewodniczący obrad zamknął dyskusję i przeszedł do głosowania nad w/w uchwałą.

Głosowanie:

Podczas głosowania obecnych było 14 Radnych na ustawowy piętnastoosobowy skład rady gminy.

głosów „Za” oddało 14  radnych

głosów „przeciw”  0

głosów „wstrzymujących się”  0.

Uchwała nr VI/37/2015 w sprawie powołania zespołu ds. zaopiniowania kandydatów na ławników została podjęta przez Radę Gminy Bytnica 14 głosami „za”, „przeciw” – 0; „wstrzymujących się” - 0. W głosowaniu brało udział 14 Radnych na 14 obecnych na ustawowy piętnastoosobowy skład rady gminy.

Uchwała nr VI/37/2015 w sprawie powołania zespołu ds. zaopiniowania kandydatów na ławników stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Pan Przewodniczący obrad przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad.

Ad. 8. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Bytnica

Pan Przewodniczący obrad poinformował, że uchwała została omówiona bardzo szeroko na komisjach .  Właściwą Komisją do opiniowania tej uchwały jest Komisja Rewizyjna. Poprosił Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o odczytanie wniosku o uznanie skargi za niezasadną.

Przewodnicząca Komisja Rewizyjnej Pani Danuta Spychała odczytała wniosek Komisji Rewizyjnej do Rady Gminy o uznanie skargi na działalność Wójta Gminy Bytnica jako niezasadnej. Wniosek stanowi załącznik do protokołu.

Przewodniczący obrad poinformował, że opinia Komisji Rewizyjnej na temat projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Bytnica jako niezasadnej jest pozytywna.

Pan Przewodniczący obrad otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

Z uwagi na brak głosów Przewodniczący obrad zamknął dyskusję i przeszedł do głosowania nad w/w uchwałą.

Głosowanie:

Podczas głosowania obecnych było 14 Radnych na ustawowy piętnastoosobowy skład rady gminy.

głosów „Za” oddało 14  radnych

głosów „przeciw”  0

głosów „wstrzymujących się”  0.

Uchwała w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Bytnica została podjęta przez Radę Gminy Bytnica 14 głosami „za”, „przeciw” – 0; „wstrzymujących się” - 0. W głosowaniu brało udział 14 Radnych na 14 obecnych na ustawowy piętnastoosobowy skład rady gminy.

Uchwała nr VI/38/2015 w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Bytnica stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Pan Przewodniczący obrad przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad

Ad. 9.    Podjęcie uchwały w sprawie wskazania wstępnego miejsca lokalizacji nowego przystanku

komunikacyjnego na terenie Gminy Bytnica

Pan Przewodniczący obrad poinformował, że uchwała została omówiona bardzo szeroko na komisjach . 

Przewodniczący obrad poinformował, że opinia Komisji Praworządności, Gospodarki komunalnej, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa  na temat projektu tej uchwały jest pozytywna.

Pan Przewodniczący obrad otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

Z uwagi na brak głosów Przewodniczący obrad zamknął dyskusję i przeszedł do głosowania nad w/w uchwałą.

Głosowanie:

Podczas głosowania obecnych było 14 Radnych na ustawowy piętnastoosobowy skład rady gminy.

głosów „Za” oddało 14  radnych

głosów „przeciw”  0

głosów „wstrzymujących się”  0.

Uchwała w sprawie wskazania wstępnego miejsca lokalizacji nowego przystanku komunikacyjnego na terenie Gminy Bytnica została podjęta przez Radę Gminy Bytnica 14 głosami „za”, „przeciw” – 0; „wstrzymujących się” - 0. W głosowaniu brało udział 14 Radnych na 14 obecnych na ustawowy piętnastoosobowy skład rady gminy.

Uchwała nr VI/39/2015 w sprawie wskazania wstępnego miejsca lokalizacji nowego przystanku komunikacyjnego na terenie Gminy Bytnica stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Pan Przewodniczący obrad przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad.

Ad. 10.   Rozpatrzenie wniosku Zarządu Gminnej Spółdzielni „SCH” w Krośnie Odrz. dot. możliwości obniżenia czynszu najmu za lokal położony w miejscowości Grabin

Przewodniczący obrad poinformował, że wpłynął wniosek od Gminnej Spółdzielni „SCH” o rozpatrzenie możliwości obniżenia czynszu dzierżawnego za sklep w Grabinie. Pan Wójt skierował ten wniosek do Rady Gminy. Rada Gminy wysłała informację, że sprawa zostanie rozpatrzona na najbliższej sesji i stąd dzisiejszy punkt.  Poinformował, że § 7 ust 3 uchwały nr IV/20/2015 Rady Gminy Bytnica z dnia 13 marca 2015r.  daje możliwość Panu Wójtowi w szczególnie uzasadnionych przypadkach (np. w sytuacjach losowych, pożar, powódź, itp., lub innych uzasadnionych ze względu na zasady współżycia społecznego) w odmienny sposób ustalić wysokość czynszu.

Przewodniczący obrad poprosił Prezesa Zarządu Gminnej Spółdzielni „SCH” Pana Tadeusza Olejarza o wypowiedź.

Pan Tadeusz Olejarz powiedział, że sytuacja spółdzielni zmusiła go do wystąpienia z takim wnioskiem. Powiedział, że przez 8 lat nie zmniejszyli zatrudnienia i starają się utrzymywać swoje placówki. Poinformował, że na terenie Gminy Bytnica są trzy sklepy i zatrudnionych jest czterech pracowników. Powiedział, że ma nadzieje, że uda się utrzymać ten sklep jak najdłużej mimo tego, że w ubiegłym roku strata na nim była około 15tys zł. Zaapelował, że w trakcie festynów są w stanie podzielić się dochodem tak jak zrobili to podczas Festynu Parafialnego.  Dodał, że od 8 lat za jego kadencji nigdy Spółdzielnia nie zalegała w podatkach.  Ponadto Pani, która pracuje w tym sklepie jest w wieku przedemerytalnym.

Radny Pan Bogusław Chowaniec zapytał o ile Spółdzielnia chciałaby aby zmniejszono czynsz

Pan Tadeusz Olejarz stwierdził, że zostawia to w gestii Rady Gminy

Radny Pan Karol Rypuła zapytał w jaki sposób sklep GS pomógł na Festynie Ruskich Pierogów. Powiedział, że Pani, która pracuje w sklepie jest przed emeryturą więc nie można jej zwolnić

Pan Tadeusz Olejarz powiedział, że panią można zwolnić jeśli likwiduje się etat ale zapewnił, że on nie chce tego robić i chciałby utrzymać ten sklep i etat jak najdłużej. Jeśli chodzi o Festyn Ruskich Pierogów powiedział, że rozmawiał z organizatorami. Owszem otworzył sklep ale tylko dlatego żeby ratować GS, ale gdyby sołectwo się zwróciło to mogliby podzielić się utargiem.

Radny Pan Karol Rypuła stwierdził, że w ten sposób nie pomógł GS na Festynie

Pan Tadeusz Olejarz potwierdził, że w tym przypadku na tym festynie nie.

Radna Pani Danuta Spychała powiedziała, że Pan Tadeusz Olejarz owszem zwrócił się do organizatorów ale miesiąc przed festynem a ona podpisuje umowę pół roku wcześniej.

Sołtys sołectwa Grabin Pan Piotr Marciniak poprosił o obniżenie czynszu dla spółdzielni ponieważ to jest jedyny sklep w Grabinie. Mieszkańcom bardzo zależy aby on istniał. Mieszka tam dużo starszych osób dla których ten sklep jest jedynym źródłem zaopatrzenia w podstawowe produkty.

Radny Pan Krzysztof Wolanicki zaproponował aby chociaż symbolicznie obniżyć ten czynsz ponieważ ten sklep jest naprawdę potrzebny mieszkańcom Grabiny.

Po. Kierownika ZGK dodał, że pieniążki z czynszu trafiają do ZGK więc to budżet ZGK się pomniejszy ale dodał, że jednocześnie jest członkiem Rady Nadzorczej GS „SCH” i wie w jakiej sytuacji jest spółdzielnia.

Radny Pan Marian Pakuła poprosił o obniżenie czynszu, dodał, że chciałby utrzymać dobre i przyjazne stosunki z GS „SCH”

Radna Pani Magdalena Wojtowicz zapytała czy Rada dostanie zapewnienie, że jeśli obniży nawet symbolicznie czynsz to sklep nie zostanie zlikwidowany

Pan Tadeusz Olejarz powiedział, że będzie się starał utrzymać sklep jak najdłużej, dodał jednak, że jeszcze istnieje Rada Nadzorcza i trudno mu powiedzieć jakie będzie jej stanowisko

Radny Pan Julian Fieńko zapytał czy zamiast obniżenia czynszu można byłoby pomóc GS w jakiś inny sposób np. nieodpłatne wyczyszczenie szamba, remont itd. Powiedział, że obniżenie czynszu może spowodować lawinę innych przedsiębiorców, którzy też będą składać wnioski o obniżenie czynszu

Przewodniczący obrad powiedział, że na komisji wspólnej toczyła się już dyskusja w tym temacie i padły głosy, że jeśli sklep zostałby zlikwidowany to są zainteresowane osoby wynajęciem tego lokalu na prywatny sklep. Dodał, że jest to jedyny lokal gminny wynajmowany na sklep.

Po. Kierownika ZGK Pan Mieczysław Pilecki powiedział, że jako członek Rady Nadzorczej może zapewnić, że jeśli czynsz zostanie obniżony to on nie będzie głosował za likwidacją sklepu

Radny Pan Bogusław Chowaniec powiedział, że jest za obniżeniem czynszu

Pan  Wójt poprosił o przegłosowanie wniosku o obniżenie czynszu dla Gminnej Spółdzielni „SCH” aby miał jasny obraz stanowiska Rady w tej kwestii.

Prezes Zarządu GS „SCH” Pan Tadeusz Olejarz podziękował za wysłuchanie i wyszedł z sali obrad.

Przewodniczący obrad przeszedł do głosowania nad wnioskiem Gminnej Spółdzielni „SCH” o obniżenie czynszu dzierżawy za lokal w Grabinie, w którym jest prowadzony sklep.

Głosowanie:

Podczas głosowania obecnych było 14 Radnych na ustawowy piętnastoosobowy skład rady gminy.

głosów „Za” oddało 8  radnych

głosów „przeciw”  5

głosów „wstrzymujących się”  1.

Wniosek o obniżenie czynszu dzierżawy za lokal w Grabinie, w którym jest prowadzony sklep został przegłosowany przez Radnych pozytywnie 8 głosami „za”.

Pan Wójt zaproponował aby obniżyć czynsz o 1/3.

Radni się zgodzili.

Z uwagi na brak kolejnych głosów Przewodniczący obrad zamknął dyskusję nad tym punktem.

Pan Przewodniczący obrad przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad.

Ad. 11.   Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonych kontroli.

Pan Przewodniczący obrad poinformował, że Komisja Rewizyjna przeprowadziła dwie kontrole. Poprosił Przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o odczytanie protokołów z kontroli.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Pani Danuta Spychała odczytała protokół nr 1/2015 Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Bytnica z kontroli przeprowadzonej w dniu 18.03.2015r., oraz protokół 2/2015 Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Bytnica z kontroli przeprowadzonej w dniu 12.05.2015r. które stanowią załączniki do niniejszego protokołu.

Przewodniczący obrad powiedział, że Komisja Rewizyjna przedstawiła w protokole wnioski i poprosił aby Pan Wójt ustosunkował się do nich. Na kolejnej sesji zostanie to omówione.

Pan Wójt powiedział, że trzeba się spotkać i omówić sytuację finansową, priorytety i zamierzenia. Dotychczasowe działania spowodowały, że nie zostały stracone pieniądze na rozpoczęcie przygotowań dokumentacji, które później trzeba było odstawić tak jak jest to w większości gmin obecnie.

Przewodniczący obrad jeszcze raz podkreślił, że na najbliższej sesji będzie odrębny punkt dotyczący ustosunkowania się Pana Wójta do wniosków Komisji Rewizyjnej postawionych podczas przeprowadzonych kontroli a zawartych w protokołach.

Pan Przewodniczący obrad przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad.

Ad. 12. Interpelacje i  zapytania Radnych.

Przewodniczący Rady Gminy Pan Tomasz Kotlarz zapytał czy ktoś ma interpelację pisemną.

Interpelacji pisemnych nie było.

Przewodniczący obrad zapytał czy ktoś ma zapytanie.

Radny Pan Bogusław Chowaniec zapytał czy jest możliwość zrobienia pasów przy blokach na nowej drodze ponieważ tam jest przystanek autobusowy, trzeba przejść przez jezdnię a samochody bardzo szybko jeżdżą tamtędy. Poruszył temat przejścia dla pieszych koło szkoły. Zaznaczył, że należy usunąć stare i suche gałęzie, które zagrażają bezpieczeństwu nad nowym chodnikiem do bloków. Przypomniał o zadrzewieniach, które zasłaniają lampy również na drodze do bloków leśnych.

Przewodniczący obrad odczytał pismo Pani Marzeny Wartak dotyczące drogi w Gryżynie pomiędzy posesjami 6, 6A, 7, 7A. Pismo stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Opowiedział o spotkaniu z panią Wartak. Poinformował, że był obejrzeć tę drogę. Zapytał Pana Wójta czy trzeba czekać na takie sytuacje i interwencje gazet skoro są jakieś fundusze przeznaczone na drogi a tam wystarczą dwie przyczepy tłucznia i będzie droga przejezdna.

Jeśli chodzi o Bytnicę to powiedział, że porządek i wizerunek nie są najlepsze. Wymienił niedoskonałości typu chodnik przy Ośrodku Zdrowia, w którym są dziury, że nie można wózkiem przejechać, przystanek na nowej Bytnicy popisany, chodniki na Głębokim i do Głębokiego tak zarośnięte, że niedługo nie przejdzie się nimi, zarośnięte place zabaw, śmietniki na placach zabaw nie opróżniane, rów wykoszony ale śmieci nie pozbierane, dziura i zapadnięta studzienka na placu przy kościele.

Radna Pani Izabela Lipowska – Piotrowska powiedziała, że w Budachowie jest użytkowana pompa i poprosiła aby zbadać wodę w tej studni i wywiesić informację czy ona jest zdatna do użytku.

Radny Pan Julian Fieńko powiedział, że suche gałęzie były już zgłaszane ale służby oceniające ich stan przyjeżdżają w grudniu kiedy tego nie widać. Wskazał zarwaną studzienkę na placu przy kościele oraz na boisku sportowym.

Radny Pan Karol Rypuła poruszył temat opłat za wynajmowane pomieszczenia przez LKS Spartak

Pan Wójt powiedział, że to były pisma informacyjne aby LKS Spartak i pozostałe Stowarzyszenia korzystające z tego obiektu były świadome jaki to jest koszt

Radny Pan Marcin Napieralski zapytał czy gmina może odebrać tłuczeń od kolei, wskazał, że Struga również ma takie potrzeby o jakich tutaj wcześniej mówiono, pasy drogowe, suche gałęzie itd.

Radna Pani Danuta Spychała poruszyła temat składowania tłucznia na placu w Budachowie przez kolej. Powiedziała, że przy pierwszej edycji otrzymali trochę tłucznia ale w drugiej edycji już nic. Droga jest strasznie rozjeżdżona, asfalt popękany. Jest to droga powiatowa i nie wiadomo czy były uzgodnienia ze starostwem.

Pan Wójt powiedział, że jeśli były uzgodnienia to odbywa się to z powiatem

Przewodniczący obrad opowiedział o przejeżdżaniu samochodów remontujących kolej drogą na Radnice, która też jest już rozjeżdżona.

Zapytań więcej nie było więc Pan Przewodniczący obrad zamknął dyskusję nad tym punktem.

Przewodniczący obrad przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad.

Ad. 13 Informacja o złożonych interpelacjach i udzielonych na nie odpowiedziach.

Przewodniczący obrad poinformował, że na ostatniej sesji zostały złożone cztery interpelacje.

Pierwsza interpelacja została złożona przez Radnego pana Juliana Fieńko i dotyczyła podstawy naliczenia podatku. Odpowiedź Pan Radny otrzymał. Przewodniczący obrad zapytał czy Radny Pan Julian Fieńko jest usatysfakcjonowany odpowiedzią.

Radny Pan Julian Fieńko powiedział, że ciężko być usatysfakcjonowanym kiedy czuje się oszukanym. Powiedział, że jest pewny, że gdyby wcześniej zastosowano tę procedurę , o której mówił 7 lat temu to nie byłoby problemu dzisiaj. Powiedział, że nie dowiedział się co będzie z nadpłatą. W połowie jest zadowolony bo wie dlaczego został podatek obniżony.  

Przewodniczący obrad zapytał czy Radny Pan Julian Fieńko chciałby aby odpowiedź została rozszerzona przez Pana Wójta.

Radny Pan Julian Fieńko nie zażądał dodatkowych wyjaśnień od Pana Wójta i uzupełniania interpelacji.

Przewodniczący obrad poinformował, że kolejne interpelacje złożone zostały przez Radną Panią Danutę Spychała.

Pierwszą interpelacja dotyczyła znaków informacyjnych i w odpowiedzi Pan Wójt poinformował, że do końca sierpnia zostaną zamontowane. Przewodniczący obrad zapytał Radną Panią Danutę Spychała czy jest usatysfakcjonowana z tej odpowiedzi.

Radna Pani Danuta Spychała potwierdziła.

Przewodniczący obrad poinformował, że druga interpelacja Radnej Pani Danuty Spychała dotyczyła lamp oświetleniowych. Zapytał Radną czy jest usatysfakcjonowana odpowiedzią.

Radna Pani Danuta Spychała powiedziała, że nie jest zadowolona. Odpowiedź była w stylu, że w 2015 roku nie ma zaplanowanych na ten cel środków i jeśli znajda się środki to zostanie to zaplanowane na 2016 rok.  Powiedziała, że nie jest zadowolona z takiej odpowiedzi. Mówi o tym nie pierwszy raz. Miały być te punkty oświetleniowe zrobione przy pierwszym etapie modernizacji oświetlenia i nie zostały zrobione, przy drugim też nie zostały zrobione. Powiedziała, że tam mieszka osoba niepełnosprawna. Jest tam ciemno. Bardzo poprosiła aby potraktować tę sprawę priorytetowo i zaplanować środki na ten cel na 2016 rok.

Przewodniczący obrad zapytał czy Radna Pani Danuta Spychała chciałaby aby odpowiedź została rozszerzona przez Pana Wójta i odpowiedź na interpelację uzupełniona.

Radna Pani Danuta Spychała zaprzeczyła.

Pan Przewodniczący obrad poinformował, że trzecia interpelacja Radnej Pani Danuty Spychała dotyczyła remontu świetlicy w Budachowie. Zapytał Radną czy jest usatysfakcjonowana odpowiedzią na tę interpelację.

Radna Pani Danuta Spychała powiedziała, że jest bardzo niezadowolona z tej odpowiedzi. Wyjaśniała, że w 2013 roku okres rozliczeniowy projektu się zakończył. Co roku jest wniosek i prośby do Pana Wójta o remont tej świetlicy. Ta świetlica w planach inwestycyjnych jest na szarym końcu.  Poprosiła o dobrą wolę aby utrzymać tę świetlicę, odremontować ją i umożliwić mieszkańcom skorzystania z niej. Opowiedziała historię remontu tej świetlicy. Zapewniła, że wiele mogą zrobić we własnym zakresie. Zaproponowała pewne rozwiązania jeśli chodzi o remont tej świetlicy. Poprosiła aby nie pozbawiać mieszkańców tej świetlicy.

Pan Wójt powiedział, że jest to zbyt duży temat na dzisiejszą dyskusję. Zlecenie na dokumentację zabezpieczenia stropu już jest. Powiedział, że trzeba określić priorytety na teraźniejsze działania. Poinformował, że Pan Krzysztof robił pomiary aby podzielić tę działkę ale jest to niemożliwe.

Przewodniczący obrad zapytał czy Radna Pani Danuta Spychała chciałaby aby odpowiedź została rozszerzona przez Pana Wójta i odpowiedź na interpelację uzupełniona.

Radna Pani Danuta Spychała zaprzeczyła ale jeszcze raz poprosiła aby nie pozbawiać mieszkańców tej świetlicy.

Przewodniczący obrad podziękował i przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad.

Ad. 14.   Sprawy różne.

Przewodniczący obrad otworzył dyskusję w tym punkcie.

Radny Pan Tadeusz Witkowski poinformował, że zgłosili Dobrosułów do konkursu Najpiękniejsza Wieś Lubuska 2015. Zajęli trzecie miejsce i uzyskali nagrodę w wysokości 6000zł. Powiedział, że dużo pracy włożyli, mnóstwo pieniędzy, których nawet ta nagroda nie zwróciła. Przedstawił problem z materiałem zakupionym na remont świetlicy w Dobrosułowie, który leży już kilka lat i zaraz zacznie się psuć. Powiedział, że problem jest z koszeniem poboczy. Kosiarki pracują po kilka godzin dziennie prawie przez miesiąc. Gdyby była kosiarka bębnowa to skosiłoby się to w ciągu jednego dnia i w innych miejscowościach też

Pan Wójt poinformował, ze zakupiono samochód dla OSP Dobrosułów

Przewodniczący obrad poruszył temat dożynek.

Radni i Sołtysi porozmawiali o szczegółach Dożynek w Gryżynie w dniu 23 sierpień 2015r.

Radny Pan Piotr Jędrzejek omówił wstępne potrzeby przy organizacji dożynek.

Padły propozycje ze strony Radnych i Sołtysów aby nie robić w przyszłym roku dożynek ponieważ jest to robione na siłę, rolnicy nie chcą się zaangażować a wręcz jest problem ze znalezieniem dwóch osób pełniących funkcję Starostów. Sołectwa mają problem aby znaleźć chętne osoby do zrobienia wieńca i do delegacji aby zawieźć i nieść ten wieniec podczas uroczystości.

Zdania Radnych i Sołtysów co do tego pomysłu były podzielone.

Radna Pani Danuta Spychała zgłosiła problem zepsutego ogrodzenia na placu zabaw w Budachowie gdzie dzieci wchodzą a na ten moment jest to zamknięte.

Nikt głosu więcej nie zabrał więc Pan Przewodniczący obrad zamknął dyskusję nad tym punktem i przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad.

Ad. 15. Zakończenie VI sesji Rady Gminy w Bytnicy.

Pan Przewodniczący obrad podziękował zebranym Radnym , Sołtysom i gościom za przybycie i zamknął posiedzenie VI sesji Rady Gminy Bytnica o godzinie 17:00

                  

Protokół sporządziła:

Marlena Żyłanis                                                                                                                               Zatwierdził:          

                                                                                                                                             Przewodniczący Rady Gminy

                                                                                                                                             Tomasz Kotlarz

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 26 października 2015 11:26
Dokument wprowadzony do BIP przez: Wojciech Dębiński
Ilość wyświetleń: 1037
26 października 2015 11:26 (Wojciech Dębiński) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany
Informujemy, że w Urzędzie Gminy w Bytnicy został wyznaczony Inspektor ochrony danych w osobie Pani Kingi Smilgin, z którą można się kontaktować na adres poczty elektronicznej – inspektor@cbi24.pl ::WIĘCEJ INFORMACJI O GMINIE NA - www.bytnica.pl::LINK DO APLIKACJI "SCHRONY"::Informujemy, że w Urzędzie Gminy w Bytnicy został wyznaczony Inspektor ochrony danych w osobie Pani Kingi Smilgin, z którą można się kontaktować na adres poczty elektronicznej – inspektor@cbi24.pl ::WIĘCEJ INFORMACJI O GMINIE NA - www.bytnica.pl::LINK DO APLIKACJI "SCHRONY"::